Eben-Haëzer

Groep 1

De groepsleerkrachten vertellen over de groep:

Als u op zoek bent naar een basisschool voor uw kind, dan is dit misschien wel de pagina die u het meest aanspreekt. Want uw kind zal starten in groep 1.  We vinden het leuk om u mee te nemen in ons onderwijs! 

Gewend raken  

Als uw kind bijna 4 jaar wordt, mag het naar de basisschool. Dat is best spannend, voor zowel uw kind als voor uzelf. Als u uw kind bij ons op school heeft aangemeld, nemen we daarom vlak voordat uw kind 4 jaar wordt, contact met u op voor een korte kennismaking bij u thuis.
Zo leren wij uw kind al een beetje kennen en leren u en uw kind één van ons al een beetje kennen. Stel gerust al uw vragen!
Tijdens het bezoek maken we een afspraak voor een wenmorgen. Uw kind kan dan alvast een dagje meedraaien in de groep voordat hij of zij 4 jaar wordt.
Wij vinden het belangrijk dat uw kind de tijd krijgt om te wennen. Iedere dag naar school is niet zomaar iets. Wij proberen de kinderen de ruimte en tijd te geven om hun plekje op de Eben-Haëzer te vinden.
U mag uw kind elke ochtend in de klas brengen. Groep 1 mag naast de ochtenden ook op maandag- en donderdagmiddag naar school. Deze dag eten we tussen de middag ook samen een broodje op school. Op de andere middagen zijn de kinderen van groep 1 vrij.
De kinderen van de instroomgroep (kinderen die jarig zijn in de periode januari t/m juli) gaan alleen op de ochtenden naar school.

Hoe ziet een dagje in groep 1 er uit? 

Bijbelverhaal
We beginnen elke ochtend in de kring, lekker even samen boekjes kijken of een motoriekspelletje doen. Als iedereen er is bekijken we samen welke dag en datum het is, wat we deze dag gaan doen en wie de hulpjes van de juf zijn. In de kring zingen we liedjes van de Bijbel en horen we op dinsdag, woensdag en donderdag een verhaal uit de Bijbel. Op maandag leren we een nieuw lied van de Bijbel en op vrijdag bekijken we samen een plaat die hoort bij de verhalen van de afgelopen week.

Spelen en werken
Na de kring gaan we ‘spelen en werken’. Op de Eben-Haëzer vinden we spelend leren ontzettend belangrijk, daarom gebruiken we ‘spelen en werken’ ook als 1 term.
Aan de start van het spelen en werken kiest elk kind waar hij/zij mee wil spelen op het digitale kiesbord. Zelf kiezen bevordert de betrokkenheid op de activiteit. Ze kunnen kiezen uit hoeken met rollenspel, motoriekoefeningen en constructiemateriaal. Elke week is 1 opdracht verplicht, deze plant de juf voor de kinderen in.
We werken altijd naar aanleiding van een thema. Dit thema duurt meestal zo’n 4 – 6 weken. Tijdens het thema proberen we altijd een bijpassend uitstapje te maken of iemand uit te nodigen in de klas.
Elk thema zit vol met doelen op het gebied van taal, rekenen, mondelinge taal, motoriek, spelontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Elk thema observeren we hoever uw kind is gegroeid in zijn of haar ontwikkeling. Dit doen we door aangeboden doelen te verwerken binnen spel. Tijdens het spel observeren wij als leerkracht in hoeverre uw kind het doel al beheerst.
Samen met het kind zetten we dan een stempel in de ‘Zie mij leren-map’. Zodoende werken we vanaf een jonge leeftijd al aan eigenaarschap van leren. De kinderen zijn heel trots om af te stempelen wat ze al kunnen.
Naar aanleiding van onze observaties voegen wij steeds materialen en opdrachten toe aan de hoeken, zodat de kinderen worden aangesproken op de zone van naaste ontwikkeling.

Eten en drinken, in de kring
Na het werken is het tijd om te gaan eten en drinken. Dit doen we in de kring. Vervolgens gaan we op een speelse manier aan de slag met een taal- of rekenactiviteit. Onze taal- en rekenmethode heet ‘Onderbouwd’. Deze methode gebruikt handpoppen. De poppen komen regelmatig bij ons op bezoek in de groep.

Naar buiten!
En daarna gaan we naar buiten! We hebben een prachtig vernieuwd plein met een nieuw speeltoestel, een schommel, een zeer grote zandbak met een verrijdbare buitenkeuken, uitdagende fietsjes en een mooie afgeschermde hoek om te voetballen en andere balspelletjes te doen. Bewegen is ontzettend belangrijk voor kleuters en dat kunnen ze op dit plein volop!

Gym
Elke week krijgen de kinderen een gymles. De ene week hebben we een klassikale les waarin we kennis maken met nieuwe activiteiten en spellen. In de week erop gaan we in circuitvorm met het geleerde aan de slag.

Nieuwsgierig geworden naar onze school? Voel je vrij om contact op te nemen voor een rondleiding. Wij zetten de deur graag voor u open, zodat u mee kunt genieten! 

 

juf Willemien

De nieuwsgierige houding van het jonge kind ten opzichte van de wereld maakt mij blij. Ik vind het belangrijk om vanuit een betekenisvol thema, door spelend leren, ontwikkelingsgebieden in samenhang aan te bieden en zo samen met het kind te werken aan ontwikkeling.

juf Wienanda

In een goede sfeer, leer je zoveel meer!